HAFİF KAR YAĞIŞLI
SABAHA KALAN SÜRE
“2024-2025 Eğitim ve Öğretim Yılı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne İlişkin İş ve İşlemler” konulu ve 2024/54 nolu genelgede aşagıdaki açıklamalara yer verilmiştir.İlgi : a) 1739 Milli Eğitim Temel Kanunu.b) 25.08.2021 tarihli ve 1 Nolu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi.c) Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği.ç) Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği.d) Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.e) Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği.f) Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği.g) Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği.ğ) Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği.h) Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurulları ve Zümreleri Yönergesi.ı) Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Bölgeleri Yönergesi.i) Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlik İzinleri Yönergesi.j) Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Sorumluluk Programı ve Hayat Boyu Öğrenme/Sertifikasyon Uygulama Yönergesi.k) Milli Eğitim Bakanlığı Okul Dışı Öğrenme Ortamları Kılavuzu.l) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 23.05.2024 tarih ve 20 sayılı Kararı.m) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni.n) 14.08.2024 tarihli ve 111911202 sayılı Genelge. (No:2024/53).Bakanlığımızca eğitim sistemimizin daha yüksek standartlarataşınması ve bireyden aileye, aileden topluma, toplumdan millete ve bütüninsanlığa uzanan eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılması için TürkiyeYüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni ve Öğretim Programları hazırlanmıştır. Buprogramlar 2024-2025 eğitim ve öğretim yılında, okul öncesi (anasınıfı);ilkokul 1, ortaokul 5; ortaöğretim hazırlık ve 9 uncu sınıf düzeyindeuygulanacaktır.Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde insanın kendini tanımasına ve keşfetmesine imkan tanınarak kişilerin ilgi ve kabiliyetleri ölçüsünde esnek ve özgür öğrenme ortamlarının yaygınlaştırıldığıhak ve gelişim temelli bir öğrenme süreci yapılandırılmıştır.Bakanlığımızca öğrencilerimizin zihinsel, sosyal, duygusal,fiziksel ve ahlaki bakımdan çok yönlü gelişimini desteklemek amacıylageliştirilen Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin uygulanmasına ilişkin iş ve işlemler yukarıda sıralanan mevzuat doğrultusunda ve aşağıda açıklanan genelge esasları dikkate alınarak uygulanacaktır:1) Bakanlığımızca Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne yönelik planlananeğitimler kapsamında eğitici eğitimleri 3 Haziran 2024’te başlatılmıştır.Öğretmenlerin eğitimi ise 2-6 Eylül 2024 tarihleri arasında mesleki çalışmadöneminde il milli eğitim müdürlükleri koordinesinde yapılacaktır. Bu eğitimler, eğitici eğitimi belgesi alan öğretmenlertarafından okul öncesi (ana sınıfı); ilkokul 1, ortaokul 5; ortaöğretimhazırlık ve 9 uncu sınıf düzeyinde öncelikle bu sınıflarda derslere gireceköğretmenlere yönelik il/ilçe milli eğitim müdürlükleri ve okul yönetimleritarafından üç gün sürecek şekilde teorik ve uygulamalı olarak planlanacak veuygulanacak; branş (okul öncesinde ana sınıfı ve ilkokullarda sınıf) temelli en fazla 50 kişilik gruplar şeklinde düzenlenecektir.2) Eğitici eğitimi belgesi alan öğretmenler tarafından tüm kademelerde (temel eğitim,ortaöğretim) 1 inci maddede belirtilen sınıf düzeyleri dışındaki diğer sınıfdüzeylerinde derslere giren öğretmenlere yönelik de ayrıca teorik ve uygulamalıeğitimler yapılacaktır. Bahse konu sınıf düzeylerinde derse giren öğretmenlere yönelik düzenlenecek eğitimler; birinci dönem içinde yer alan ara tatilde, il milli eğitim müdürlükleri koordinesinde il/ilçe milli eğitim müdürlüklerinceplanlanarak yapılacak ve tüm öğretmenlerin ilgili eğitimlere katılımısağlanacaktır. Planlanan eğitimler branş temelli olarak en fazla 50 kişilik gruplar şeklinde düzenlenecektir.3) Eğitici eğitimi belgesi alan öğretmenlerin, okul idarelerince hazırlanacak şube ve dersdağılımlarında öncelikli olarak ilgili sınıflara görevlendirilmelerisağlanacaktır.4) İlgili sınıflar düzeyinde derse girecek öğretmenlerin mutlaka branşlarındaeğitim almaları sağlanacaktır. Herhangi bir zorunlulukla ilgili sınıflardaöğretmen değişimi yaşandığında bu sınıflara girecek öğretmenler eğitimlerinitamamlayarak derslere girebileceklerdir.5) İl milli eğitim müdürlükleri koordinesinde il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerinceyapılacak planlama dahilinde tüm kademelerdeki okul yöneticilerinin (müdür,müdür başyardımcısı, müdür yardımcıları) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli OrtakMetnini incelemeleri sağlanacaktır. Yöneticilere yönelik eğitimlerde TürkiyeYüzyılı Maarif Modeli’ne göre yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin rol ve görevleri ile ilgili bilgilendirme ve müzakereler gerçekleştirilecek, okul yöneticileri modelin yapı taşları ve temel yaklaşımıkonusunda eğitime tabi tutulacaktır. İlgili eğitimler 1 Eylül 2024 tarihinekadar tamamlanacaktır.6) Zümre toplantılarında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nintemel yaklaşımı ve öğrenci profili doğrultusunda öğretim programları ve ders kitapları göz önünde bulundurularak modelde yer alan tüm bileşenlerin etkin ve doğru bir şekilde hayata geçirilmesini sağlayacakplanlamalar yapılacaktır. Bu bağlamda planlama ve uygulama yapılırken;-Temel, bütünleşik ve üst düzey düşünme becerilerinden oluşan kavramsal beceriler, alan becerileri ve eğilimler,-Erdem değer eylem çerçevesi, sosyal duygusal öğrenme becerileri ve sistem düşüncesi olarak yapılandırılan okuryazarlık becerilerini içeren programlar arası bileşenler,-Zenginleştirme ve destekleme olmak üzere ikiye ayrılan farklılaştırma uygulamaları,-Temel kabuller, öğrenme kanıtları (modelin ölçme ve değerlendirme yaklaşımı), ön değerlendirme, köprü kurma, öğrenme öğretme uygulamaları, disiplinler arası ilişkiler,-Okul temelli planlama kapsamında etkinliklerde öğrenci katılımını destekleyici, yaparak ve yaşayarak öğrenmeye imkan tanıyan ve öğrencilerin bütüncül gelişimini amaçlayan çalışmalar,-Sosyal sorumluluk çalışmaları ve hayat boyu öğrenme olarak yer alan program dışı etkinlikler dikkate alınacaktır.7) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin yapısı gereği her tür yerelşart ve imkanda uygulamaya müsait olduğu göz önünde bulundurularak öğretimprogramlarının öğrenme çıktılarının gerektirdiği beceriler azami düzeydeöğrenciye kazandırılacak şekilde planlama yapılacaktır.8) Genel eğitim programı uygulayan özel eğitim okullarında/sınıflarında (Görme Engellilerİlkokulu/Ortaokulu, İşitme Engelliler İlkokulu/Ortaokulu, Hafif Düzeyde ZihinEngelliler İlkokulu/Ortaokulu, Bedensel Engelliler İlkokulu/Ortaokulu) TürkiyeYüzyılı Maarif Modeli öğretim programları uygulanacak, öğrenciler içinbireyselleştirilmiş eğitim programları (BEP) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeliöğretim programı esas alınarak hazırlanacaktır.9) Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları kapsamında eğitimlerini sürdüren özeleğitim ihtiyacı olan öğrenciler için de BEP’ler Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı esas alınarak hazırlanacaktır.10) Özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarımız ve aileleri için, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli esasalınarak hazırlanmış Özelleştirilmiş Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı(ÖKGRP), özel eğitim okullarında (özel eğitim anaokulu 1-2-3. kademe ve özeleğitim meslek okulu) uygulanması sağlanacaktır.11) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda çocuklarımıza sunulacak ders kitapları vee-içerikler öğrencilerin çok yönlü gelişimi için birbirinin tamamlayıcısıolarak hazırlanmıştır. Bu nedenle, ders kitapları ve ders kitaplarında yer alane-içeriklerin tamamı kullanılacaktır.12) 2024-2025 eğitim ve öğretim yılında okutulacak ders kitaplarının zümre çalışmalarısürecinde öğretmenlerimiz tarafından eba.gov.tr platformundan indirilerekincelemeleri sağlanacaktır.13) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında yapılacak olan sınıf içi ölçme değerlendirmefaaliyetleri; öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerinin ölçülmesinin yanı sıraöğrenme eksiklikleri ve eğilimlerine ilişkin veri oluşturacak şekildeplanlanmalıdır. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri; beceri odaklı, öğretimsürecini en üst düzeyde destekleyen ve geri bildirim sağlayan geliştirici biryapıda olacak şekilde yürütülecektir.14) Ölçme ve değerlendirme uygulamaları Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’neuygun olarak İlgi (g) Yönetmelik doğrultusunda süreç odaklı ve geliştirici biryaklaşımla yürütülecek olup eğitim öğretim yılı içerisinde sınıf içi ölçmeuygulamaları hariç öğrencileri akademik başarılarına göre sıralayacak ve onlarıbir yarışa dahil edecek şekilde il, ilçe ve okul geneli sınavlaryapılmayacaktır.15) Sınıf içi ölçme kapsamında gerçekleştirilecek yazılı sınavları öğrenme çıktıları esasalınarak bilgi ve beceri bütünlüğünü ölçecek şekilde eğitim kurumu sınıf/alanzümreleri tarafından hazırlanıp uygulanacaktır.16) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında ülke genelinde yapılacak ortak sınavlardauygulama birlikteliğinin sağlanması, ölçme ve değerlendirmede etkin sonuçlarelde edilmesi amacıyla derslerin yıllık planları eğitim kurumu sınıf/alanzümrelerince, Bakanlıkça yayımlanacak örnek yıllık çerçeve planlar dikkatealınarak hazırlanacaktır.17) Yıl içerisinde yapılan zümre öğretmenler kurulu toplantılarında Türkiye YüzyılıMaarif Modeli kapsamında hazırlanan öğretim programlarına yönelik görüş veöneriler Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının İzleme ve DeğerlendirmeSistemine (TTKB-İDES) işlenecektir.18) Eğitim Kurumu sınıf/alan zümreleri tarafından Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretimprogramlarına ait ders kitapları ile eğitim araç gereçlerine ilişkin görüş veöneriler ilgili ders kitabının arka kapağındaki karekodüzerinden TTKB-İDES’e işlenecektir.19) Bakanlığımız tarafından; eba.gov.tr, oba.gov.tr, tymm.meb.gov.tr, ogmmateryal.eba.gov.trplatformlarında sunulan elektronik materyaller etkin bir şekildekullanılacaktır.20) İl/ilçe milli eğitim müdürleri ve okul yöneticileri Modelin hayata geçirilmesi ve periyodikbir şekilde takip edilmesine yönelik her türlü tedbiri alacaktır.21) İlkokul, ortaokul kademelerinde Türkçe, lise kademesinde ise Türk Dili ve Edebiyatıderslerinde, yaygın edebi türler arasından seçilmek kaydıyla ilgili sınıflardüzeyinde her dönem iki, öğretim yılı boyunca toplam dört eser okunacak ve bireleştirel film analizi yapılacaktır. Öğretim programı kapsamında değerlendirmeye tabi olacak dörteserin dışında da öğrencilerin kitap okuması teşvik edilecektir. Söz konusueserlerin seçiminde telif hakları ve kişisel verilerin korunmasıyla ilgilihususlara özen gösterilecektir. Okunacak eserlerin ve izlenecek filmlerin belirlenmesindeöğretim programında yer alan metin seçimi ölçütleri dikkate alınacaktır.Eserlerin bu ölçütler doğrultusunda zümre öğretmenleri tarafından öğrencilerinyaş ve sınıf seviyelerine uygun olarak belirlenmesi; Türkçe, Türk Dili veEdebiyatı Öğretim Programları ekinde yer alan Eleştirel Okuma, Dinleme/İzlemeFormu kullanılarak öğrencilerin okudukları ve dinledikleri/izlediklerieserlerin içeriğini değerlendirmeleri sağlanacaktır. Değerlendirmeler dönemsonunda verilecek iki performans notundan biri olarak dikkate alınacaktır.22) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin uygulama süreçlerindeBakanlık, il, ilçe, okul müdürlüklerince gerekli rehberlik, izlemedeğerlendirme ve denetim faaliyetleri etkin bir şekilde yürütülecektir. Ayrıcasınıf ve alan zümrelerince de rehberlik izleme ve değerlendirme çalışmalarıyürütülecektir.Genelgede belirtilen hususların yerine getirilmesinde Bakanlığımız ilgili birimleri, valilikler ve il/ilçe milli eğitim müdürlüklerince gerekli tedbirler alınacak, sürecin koordinasyonu ile izleme vedeğerlendirme çalışmaları hiçbir aksamaya mahal verilmeden yürütülecektir.Milli Eğitim Bakanlığı Özel Kalem Müdürlüğünün 16.08.2024 tarih ve 112084007 sayılı, “2024-2025 Eğitim ve Öğretim Yılı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne İlişkin İş ve İşlemler” konulu ve 2024/54 nolu genelgesini bilgisayarınıza indirmek için tıklayınız. Ahmet KANDEMİR
GENEL
11 saat önceGENEL
11 saat önceGENEL
2 gün önceGENEL
2 gün önceGENEL
4 gün önceGENEL
4 gün önceGENEL
6 gün önceHerhangi bir şikayet veya haber kaldırma talebiniz için lütfen [email protected] adresiyle bizimle iletişime geçin.
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.